Kleine leasemaatschappijen maken zich niet druk om de grote reuzen
Shortleaseland en H4 Lease: Meesters in de marge
Groot, groter, grootst is het dominante mantra in de leasemarkt. De consolidatie gaat in hoog tempo. Toch maken de kleinere leasemaatschappijen zich nauwelijks druk om hun ‘gebrek’ aan schaal. Twee van deze spelers, Shortleaseland en H4 Lease kijken liever naar hun flexibiliteit en klantvriendelijkheid. Maar dat wil niet zeggen dat ze geen groei nastreven.
Nederland telt zo’n tweehonderd ‘kleine’ leasemaatschappijen. Daarbij is klein overigens relatief, want een bedrijf als Shortleaseland, dat gespecialiseerd is in shortlease, draait al een omzet van 50 miljoen euro. Het zijn bedrijven die veel minder publiciteit genereren dan de ALD’s en Leaseplans van deze wereld. Die plek in de schaduw vinden ze over het algemeen hartstikke comfortabel. Maar op verzoek van Automotive geven Shortleaseland en H4 Lease een inkijkje in hun keuken. Bescheidenheid en trots gaan hand in hand bij deze twee bedrijven.
H4 Lease: Goed genoeg is oud genoeg
Eind september opende H4 Lease zijn nieuwe vestiging in Alblasserdam, waar het intrekt in het voormalige pand van Toyotadealer Schouten. Het illustreert de snelle groei van de vestiging in Zuid-Holland. Aan het roer staat Jesse Koster, die met zijn 25 jaar een van de jongste dga’s is van een bedrijf dat in de AM Leasemaatschappij Top 60 staat. Samen met grootaandeelhouder Erik Geerts wil het bedrijf de komende jaren verder groeien. Geerts en Koster leerden elkaar in 2018 kennen. Geerts had tot dan toe alleen een vestiging in Deventer. Koster, toen 21, komt uit een ondernemersfamilie, groot geworden als toeleverancier van de scheepvaart. Hij ging naar de IVA Driebergen, waar hij de nautische opleiding volgde. Toch had hij vanaf het eerste moment meer interesse in auto’s in het algemeen, weet Geerts te melden. ”En zo is de samenwerking tussen ons ontstaan. Jesse startte een vestiging hier in Hardinxveld. Hij begon daarbij helemaal op nul. Inmiddels heeft de vestiging een vloot van 400 auto’s en groeien we enorm hard. Vandaar dat we nu verhuizen naar een groter pand.” Vorig jaar kocht Koster zich in als aandeelhouder. De planning is dat hij op zijn dertigste het hele bedrijf overneemt. ”Jesse is op papier jong, maar heeft ontegenzeggelijk ondernemersbloed. Toen hij 20 was handelde hij al als iemand van 30. Hij is nu al verantwoordelijk voor 25 procent van de omzet voor H4.” Voor Koster zelf is zijn leeftijd geen issue. ”Al tijdens mijn studie was ik bezig met de autohandel. Toen ik de kans kreeg een eigen vestiging te beginnen, had ik de keuze snel gemaakt. Mijn leeftijd zegt mij niks, ik kom uit een ondernemersgezin en kom uit de regio.”
Verdubbeling
H4 telt nu zo’n 1300 contracten. Over vijf jaar moet dat aantal verdubbeld zijn, stellen Geerts en Koster. Ze richten zich daarbij grotendeels op detachteerders, zorgbedrijven, arbeidsbureaus en lokale ondernemers in het mkb. Zowel de particuliere markt (”daar is niets te verdienen”) als de grote ondernemingen laat H4 links liggen. ”Wij passen karakterologisch het beste bij het mkb. Als we van ondernemer tot ondernemer kunnen praten met bedrijven, dan halen we ze bijna altijd binnen als klant. Wij zijn volstrekt transparant over onze leasetarieven. We maken een mantelovereenkomst en daarbinnen staat precies wat de kosten per kilometer zijn. Bij tenders werkt dat niet; daar wint de goedkoopste inschrijver die vervolgens in de jaren daarna gaat upsellen en vaak alsnog veel duurder blijkt te zijn. Als een bedrijf een wagenparkbeheerder heeft, dan haken wij bij voorbaat af. Mkb’ers snappen hoe het werkt en het zijn hun centen, dus daar kunnen we goed mee schakelen”, zegt Koster. Het gemiddelde wagenpark van een H4-klant bestaat uit zo’n 25 tot 30 voertuigen, met relatief veel grijs kenteken. De coronalockdowns pakten voor de meeste leasemaatschappijen goed uit. Lage onderhoudskosten en hoge remarketingopbrengsten met daarbij steady lease-inkomsten zorgden voor recordwinsten. Bij H4 deden de lockdowns meer pijn omdat bedrijven per kilometer betalen. Maar die kilometers werden niet gemaakt. ”Voor onze klanten fijn, maar wij zijn blij dat het herstel inmiddels is ingetreden en er weer volop gereden wordt”, zegt Geerts. Toch heeft het hem gesterkt in de opvatting dat juist de relatie essentieel is. ”Het draait in het mkb ook om gunning. Ondernemers willen heldere afspraken, goede service en één factuur. Wij proberen leasing transparant te maken.”
Uitbreiding
H4 huurde nu nog een kantoor en parkeerruimte bij het bedrijf van de moeder van Koster. Maar H4 groeit uit zijn jasje en dus wordt er nu een veel groter pand betrokken. ”Daar hoeven we in principe nooit meer weg”, denkt Koster. ”We hebben daar ruimte om een uitgebreid logistiek centrum te bouwen. Ook gaan we de showroom verbouwen, zodat we daar ons mobiliteitscenter kunnen vestigen. Wij willen een klant volledig ontzorgen en daar gaan we onze mobiliteitsoplossingen tonen, variërend van laadoplossingen tot fietsen en scooters.” H4 kan de verleiding om er zelf ex-leaseauto’s te retailen uitstekend weerstaan, stelt Geerts: ”Wij zijn goed in ontzorgen en willen daar volledige focus op hebben. Remarketing en retail van auto’s is een andere tak van sport, die we daarom uitbesteden. Dat past ons prima.” Ook voor H4 is het lastig om aan voldoende nieuwe voertuigen te komen. Contracten verlengen doet het bedrijf liever niet. ”We halen veel jong gebruikt uit Duitsland. Dan helpt het dat we de ondernemers waarmee we zaken doen ook echt kennen. Zij vinden het vaak prima om in plaats van nieuwe auto’s een jong gebruikte in te zetten. De berijders zijn op hun beurt weer veel meer gefocust op bijtelling en op snel kunnen rijden”, stelt Geerts, die wel ziet dat de levertijden over de hele linie wat terug lijken te lopen, al worden er nog steeds afleveringen uitgesteld.
Mobiliteit
H4 is de afgelopen jaren met twintig procent per jaar gegroeid. Het vasthouden van die groei is een enorme uitdaging, denkt Koster. De jeugd wil daarbij steeds meer flexibiliteit voor zijn mobiliteit, maar tegelijkertijd is de branche enorm conservatief. ”Wij springen in het gat dat valt aan de onderkant van de markt, bij mkb’ers die niet gezien worden door de grote leasemaatschappijen. En wij varen wel bij de huidige onzekerheid. Ons model past daar heel goed bij.” Ondanks dat H4 alle mobiliteitswensen van zijn klanten zal invullen, ziet het weinig in de trends waarin bedrijven medewerkers een mobiliteitsbudget geven van waaruit ze zelf mobiliteit kunnen inkopen. Geerts: ”Ik vind dat dit niet bij de particulier hoort. Zo van: ‘hier heb je een budget en zoek het maar uit’. Wil een medewerker vervolgens weg, dan hangt hij aan een contract of zelfs een bkr-registratie. En dan laten we scheidingen of de mogelijkheid om een hypotheek te krijgen, nog buiten beschouwing. Wij zijn er geen fan van.” Een andere ontwikkeling die niet tegen te houden is, is elektrificatie. ”Dat wordt simpelweg verplicht. Overheden en grote opdrachtgevers eisen dat van hun toeleveranciers”, zegt Geerts. ”Dus dat gaat gebeuren en dus spelen wij er op in.”
Bekijk hier het hele artikel >
Bron: Automotive Magazine
Tekst: Bart Kuijpers