Rijtest: Volkswagen e-Golf

De Volkswagen Golf is een begrip in de autowereld. De auto is jaar en dag al het symbool van een goede middenklasse auto en van jong tot oud spreekt de auto tot de verbeelding. In 2014 heeft Volkswagen de keuze gemaakt om ook een volledig elektrisch model op de markt te brengen. Inmiddels heeft de Volkswagen e-Golf een update gehad van het accupakket waardoor de auto voor ineens interessant is geworden voor de leaserijder. Reden te meer een goede rijtest te onderwerpen.

Exterieur

Wie de auto voor het eerst ziet, kan er niet omheen. De e-Golf heeft alle karakterkenmerken van een Volkswagen Golf. Eigenlijk kan je alleen aan de typeaanduiding zien dat het een volledig elektrische Golf is. Ook heeft de e-Golf een blauwe lijn die te zien is in de grille en onderin de koplampen. De auto heeft Led koplampen en onze uitvoering heeft ook Led achterlichten met dynamische knipperlichten. De auto is verder voorzien van 16 inch lichtmetalen velgen. Persoonlijk zijn wij geen  fan van de Astana velg maar de 16 inch velg zorgt er wel voor dat je wat economischer rijdt en dat scheel weer in de actieradius.


Interieur

 

Volkswagen staat bekend om zijn goede afwerking en de e-Golf is daar geen uitzondering op. Het donkere interieur straalt rust uit. De auto heeft een groot display waarop alle belangrijke informatie kan worden getoond.  De E Golf is standaard voorzien van een middenarmsteun. De E Golf waar wij in hebben gereden heeft de optie van Active Info Display. Het instrumentenpaneel is volledig digitaal en toont informatie over onder andere het energieverbruik, navigatie en de bediening van de radio. Zowel het infotainment als het Active Info Display werken geweldig en zijn echt een ´eyechatcher´ in het interieur.  Achterin is er voldoende ruimte voor 2 volwassen om te kunnen zitten en de auto heeft voldoende kofferbakruimte.


Actieradius

De Volkswagen e-Golf die wij hebben getest heeft een het nieuwe batterijpakket van 35,8 kWh. Dit houdt in dat de volgens de NEDC norm  300 kilometer met de auto kan worden gereden. De praktijk wijst echter uit dat nimmer wordt gehaald. Wanneer jij als leaserijder voornamelijk  in de stad of op provinciale wegen rijdt, dan is de reële actieradius ongeveer 230 kilometer. Wij gebruikten tijdens onze rijtest wel de hoogste stand van de recuperatie. Dit houdt in dat bij het remmen er energie wordt teruggegeven aan de batterij. Wanneer wij op de snelweg rijden is de reële actieradius bij 100 kilometer per uur ongeveer 200 kilometer. Wanneer jij een leaserijder bent die minimaal 120 kilometer per uur rijdt, dan haal je maximaal 175 kilometer. Onze E Golf is voorzien van een warmtepomp. De warmtepomp zorgt er ervoor dat de accu op temperatuur wordt gehouden en je kan daardoor meer kilometers uit jouw accupakket halen.

De auto heeft ook verschillende eco standen actieradius kan beïnvloeden. In de meest zuinige stand, de ECO+, wordt de maximale snelheid begrensd en worden alle overbodige toepassingen uitgezet om het maximale uit de accu te halen.

 


Rijprestaties

Wanneer de auto wordt gestart valt direct de rust op die je bij iedere elektrische auto ervaart. De auto reageert snel op het moment dat jij het gaspedaal indrukt. De auto rijdt echter wel anders dan een normale Volkswagen Golf. Omdat het accupakket op de bodem zit en je minder gewicht aan de voorkant hebt, rijdt de auto wat minder sportief. De auto stuurt heel soepel en reageert wel snel op de stuurbewegingen.

De auto heeft een maximale snelheid van 150 kilometer per uur en trekt lekker snel op. Dit merk je voornamelijk bij de eerste 60 kilometer. Het is prettig binnen de stadsgrenzen om snel en makkelijk door het verkeer te gaan wanneer dit nodig is.


Laden

De Volkswagen e-Golf is gelukkig voorzien van de mogelijkheid om te kunnen snelladen. In een halfuur tijd ga je van 40% naar 80%. Is je accu wat leger dan heb je iets meer dan 45 minuten nodig om van 5% naar 80% te gaan. Wanneer je gebruik maakt van openbare laadpalen met  een laadsnelheid van 7,3 kWh dan duurt het ongeveer 4 uur voordat de accu weer goed is gevuld. Al met al hele goede tijden waardoor je zeker weet dat je accu altijd vol genoeg is om de ritten te kunnen maken dit wil.


Opties

De Volkswagen e-Golf is standaard al rijk uitgerust. Zoals eerder aangehaald hebben wij als optie het Active Info Display. Het geeft jou als leaserijder heel overzichtelijk en helder de belangrijkste informatie. Wij hebben ook gekozen voor de geluidssimulator. Dit zorgt ervoor dat de auto ook voor de omgeving hoor is. Voornamelijk bij lage snelheden is dit wel wenselijk want anders hoor je de auto niet. Adaptive cruise wordt standaard al mee geleverd en heeft hij Front Assist wat ervoor zorgt dat er noodstop wordt gemaakt indien dat nodig is. De uitvoering waar wij in hebben gereden heeft ook Lane assist. Op de snelweg is dit een handige functie. Samen met de Adaptive Cruise rij je bijna autonoom. Wij merken echter wel dat op provinciale wegen het handig is wanneer er markeringen zijn voor fietser. Het zorgt ervoor dat wij niet het gedeelte van de fietser komen. Het is wel even opletten wanneer er een auto vanuit de andere richting komt en je wel op dat deel moet komen voor de ruimte. Er moet dan wel een stuurbeweging worden gemaakt op de Lane Assist te overrulen.


Conclusie

De Volkswagen e-Golf is voor u als leaserijder zeker een auto om in overweging te nemen. De auto rijdt zeer comfortabel. Het sportieve rijden missen wij niet want dit pas ook niet bij het profiel van een elektrische rijder.

De actieradius leent zich uitstekend als jij een leaserijder bent die dagelijks 140 kilometer rijdt. Wel is het belangrijk om te zorgen dat er laadfaciliteiten zijn.

Belangrijk is wel dat elektrisch rijden een ander mindset vraagt van de leaserijder. Hij zal soms wat beter de ritten moeten plannen en ervoor moeten zorgen dat zowel thuis als op de werklocatie er goed laadfaciliteiten zijn.

Dus ben jij die leaserijder die dagelijks 140 kilometer rijdt en elektrisch rijden ontzettend interessant vindt. Dan is de Volkswagen e-Golf ook echt een auto voor jou. Hij is standaard rijk uitgerust en de netto bijtelling is ongeveer € 50,00 per maand. Wie spreekt dit  nu niet aan?

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.