Rijtest Peugeot 5008

Onlangs heeft Peugeot zijn nieuwe SUV gelanceerd. Waar de vorige 5008 nog echt een MPV was, wil Peugeot deze vernieuwde 5008 echt als SUV in de markt zetten. Wij waren – met dank aan Nefkens – in de gelukkige positie om de auto te mogen testen en … wij zijn bijzonder verrast.

Het eerste dat opvalt is het uiterlijk van de auto. De nieuwe 5008 ziet er uit als een echte auto in plaats van het ‘busje’, waar de vorige 5008 toch mee werd vergeleken. Het front van de auto ziet er stoer en sportief uit. Wel jammer dat het sportieve niet over de hele auto wordt doorgetrokken. De achterkant is hoekig en zou een iets sportievere uitstraling mogen hebben.

Wanneer wij in de auto stappen is de enorme ruimte het eerste dat opvalt . Peugeot heeft voor de wielbasis van de 3008 gekozen en deze nog eens extra verlengd met 16,5 centimeter. Hierdoor is er de mogelijkheid om 7 personen te vervoeren. De 6e en 7e zitplaats bieden in eerste instantie niet heel veel ruimte maar wanneer de 2e rij met passagiersstoelen iets naar voren wordt geschoven, kunnen er makkelijk nog 2 extra personen worden meegenomen op de zaterdagochtend van voetbalclub naar voetbalclub.

Als je plaats neemt achter het stuur dan valt gelijk het kleine stuurwiel op. Wij werden heel blij van dit stuur omdat de i-Cockpit van Peugeot dan goed zichtbaar is maar wij kunnen ons voorstellen dat het voor een aantal berijders als vervelend wordt ervaren. De i-Cockpit is zeer fraai. Hij is volledig digitaal en de berijder heeft de keuze om daarop de navigatie te zien, rij-informatie zoals brandstofverbruik of juist de informatie tot een minimum te beperken, zodat alleen de snelheidsmeter zichtbaar is. Voor ieder wat wils maar het oogt allemaal scherp en duidelijk.

In het middenconsole is er een 8 inch touchscreen. Via het touchscreen kan je makkelijk de belangrijkste functies selecteren maar er zijn ook knoppen onder het touchscreen geplaatst om heel snel en makkelijk alle functies te selecteren.  Het geheel oogt heel afgewerkt en uniek. Onder het middenconsole is  er de mogelijkheid om de telefoon draadloos op te laden. Dus stap in, gooi je telefoon lekker onder het middenconsole en wegrijden maar!

De navigatie werkt op basis van TomTom-data, hierdoor heb je via de i-Cockpit altijd inzichtelijk wat de maximale snelheid is en ook verkeersinformatie wordt snel doorgegeven zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

Maar wat zijn de rijeigenschappen van de auto. Wij hebben gereden in de Peugeot 5008 GT-Line, diesel. De auto rijdt prettig. Het sturen gaat heel soepel. Mocht je toch iets meer uitdaging willen dan kan je de auto ook in de sportstand zetten. De auto maakt dan wat meer elektronische herrie en de stuurbekrachtiging past zich aan. Of de doelgroep van de 5008 ook echt behoefte heeft aan deze gimmicks, betwijfelen wij maar ons testpanel vond het in ieder geval wel een fijne bijkomstigheid.

 

 

Al met al zijn wij zeer te spreken over de Peugeot 5008. De cross-over van MPV naar SUV is zeker wel gelukt want de auto straalt dit wel uit. Het interieur is zeer fraai en heeft  een eigen identiteit. Dus wanneer jij op zoek bent naar een gezinsauto met veel ruimte, luxe en comfort dan is de Peugeot 5008 zeker een overweging waard.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.