In Europa sterven er jaarlijks gemiddeld 25.000 mensen in verkeersongevallen. Om het aantal slachtoffers te verminderen en de verkeersveiligheid te verhogen heeft de Europese Commissie besloten dat rijhulpsystemen vanaf 2022 verplicht zijn in alle nieuwe Europese voertuigen. Rijhulpsystemen helpen de bestuurder bij het rijden en verkleinen de kans op ongelukken door een waarschuwing te geven of actief in te grijpen. Natuurlijk kunnen niet alle fouten van bestuurders voorkomen worden, maar het zorgt er over het algemeen voor dat bestuurders veiliger zullen autorijden.
De kans is groot dat uw auto al voorzien is van één of meerdere rijhulpsystemen. Ze komen steeds vaker voor en sommige auto fabrikanten lopen voor op de eis van de Europese Commissie. Volvo staat al een lange tijd bekend als één van de veiligste automerken en heeft al veel hulpsystemen aan de uitrusting van hun nieuwe auto’s toegevoegd. De Tesla Model 3 gaat zelfs nog een stapje verder en kan zelf automatisch sturen en van rijbaan wisselen.
Dit zijn de rijhulpsystemen die vanaf 2022 verplicht zijn:
– Vermoeidheids- en smartphonegebruik-waarschuwingssystemen
– Rijbaanassistentie
– Parkeersensoren
– Noodremsysteem
– Voorruit met veiligheidsglas voor botsing met zwakke weggebruikers
– Achteruitrijcamera
– Verbeterde veiligheidsgordels
– Intelligente snelheidsbegrenzer
– Voorbereidingen voor een alcoholslot
Natuurlijk zijn niet alle rijhulpsystemen verplicht. Sommige zijn wel interessant om te overwegen bij het kiezen van een nieuwe auto, zoals de dodehoeksensor. Deze geeft een waarschuwing als u verkeer in uw dode hoek over het hoofd ziet, bijvoorbeeld tijdens het inhalen.
Heeft u vragen of wilt u advies bij het vinden van een nieuwe auto? Wij helpen u graag!