Iedereen is anders, dus het is voor iedereen geschikt
Dagelijks rijden er vele auto’s van leasebedrijf H4 Lease over de Nederlandse wegen. Bestuurd door ondernemers, zorgmedewerkers, of door wie dan ook. Maar welke bestemming de auto’s ook hebben, de kans is groot dat de directeur van het leasebedrijf, Jesse Koster, zélf aan tafel heeft gezeten in het proces. Want persoonlijke betrokkenheid zit in de kern van het bedrijf.
De ambitieuze, 25-jarige ondernemer is zelf gek van auto’s. Hoewel hij er thuis maar één heeft, geniet hij dagelijks van het plezier en de oplossingen die zijn bedrijf kan bieden als er weer een tevreden partij gebruikmaakt van de diensten van H4 Lease. ‘Mijn stiefvader Erik Geerts is het bedrijf destijds gestart, en met de jaren ben ik er ingerold’, zegt hij. ‘Toch wist ik altijd al dat ik ondernemer wilde worden. Dat is er in mijn familie echt met de paplepel ingegoten.’
Het is waarschijnlijk één van de redenen dat het bedrijf zich specialiseert in klantvriendelijkheid en het denken in oplossingen. Een combinatie die typerend is voor H4 Lease.
Zorgbranche
Het leasebedrijf besloot enkele jaren geleden een reguliere cabinebus om te bouwen naar een rolstoelvriendelijke, elektrische variant. Zorginstellingen volgden deze ontwikkeling op de voet, en de eerste bestellingen stroomden binnen. ‘Via die elektrische bus kwamen we in de zorgbranche terecht, waarin we weer verder zijn gegroeid’, herinnert Koster zich.
‘Verschillende zorginstellingen vroegen ons om mee te denken in de mobiliteit voor de wijkverpleging. Na deze oplossing mochten we een helpende hand bieden bij laadpalen en elektrische fietsen. Je ziet het: we werken vraaggestuurd, en zo vullen we stap voor stap het hele plaatje in. We hebben zeer veel zorginstellingen geholpen in de afgelopen 10 jaar.”
Kilometerlease
De jonge directeur zwaait elke dag samen met zijn stiefvader de scepter over H4 Lease. ‘Erik bedacht enkele jaren geleden het nieuwe concept van het kilometerleasen. Eigenlijk is het concept net zo eenvoudig als de term. De markt beweegt alle kanten op, maar wat hetzelfde blijft, is dat je nooit weet wat er op je weg komt.’
‘Niet alleen voor zorginstellingen, maar ook bouwbedrijven, hoveniers, detacheerders, uitzendbureaus – je weet nooit precies wat je te wachten staat. En daarom is het fijn om met onze unieke oplossing van kilometerlease die flexibiliteit te bieden waarvan mensen misschien niet eens wisten dat het mogelijk was.’
Wie een auto kilometerleaset met een zogeheten kilometerpakket, met een vast aantal afgesproken kilometers, betaalt een klein, vast deel aan maandelijkse kosten. Maar het overgrote deel van het tarief wordt bepaald door het daadwerkelijke aantal gereden kilometers. Dat wordt maandelijks uitgelezen door een slimme meter in de auto. Rijd je veel, dan betaal je meer. Rijd je minder of sta je stil, dan zijn je kosten veel lager. En of je die kilometers nu in 2 jaar of 6 jaar oprijdt: dat maakt niet uit. Erg fijn tijdens wereldwijde pandemieën waarin je wagenpark bijvoorbeeld niet wordt gebruikt. En: onder de streep dus niet duurder dan regulier leasen.
Lage prijzen bij andere aanbieders lijken aantrekkelijk. Maar wie ook maar één kilometer boven het vooraf aangegeven aantal kilometers zit, moet buitenproportioneel meer gaan betalen voor die kilometers. ‘Wij geloven niet in het openbreken van contracten wanneer klanten over hun aangegeven aantal kilometers zitten’, zegt Koster. ‘Dat is een manier waarop de meeste leasebedrijven hun marge pakken.’ Transparantie en duidelijkheid in afspraken: ook dat streeft H4 Lease na.
De flexibiliteit is ook fijn voor ondernemers die bijvoorbeeld een piek kennen in hun werkzaamheden. Hoveniersbedrijven kennen een veel grotere drukte van februari tot en met september. In de andere maanden is het rustig, maar dan zouden ze bij het traditionele leasen opgescheept zitten met hoge kosten. ‘Nu verschuif je die kosten naar het moment dat je meer rijdt, en dus ook meer inkomsten hebt’, glimlacht Koster. ‘Het is voor iedereen anders, en daarom is het voor iedereen geschikt!’
Waarom niet overal overgenomen?
Zelfs als je in het jaar daarna je kilometers zou compenseren, betaal je meer voor de ‘illegale’ kilometers, en dat voelt als een boete. Dit is de reden dat kilometerleasing nog niet echt wordt overgenomen door andere aanbieders, denkt Koster. Hierin hanteert hij immers niet de meest winstgevende bedrijfsfilosofie. Maar dat vindt hij geen probleem. ‘Wij zijn niet de grootste leasemaatschappij, en dat is ook helemaal niet ons doel. Persoonlijk contact en tevredenheid van de klant vinden wij veel belangrijker. We houden het kleinschalig: we hebben twee vestigingen, waar in totaal 15 mensen werken. We willen nog echt de tijd kunnen nemen voor onze klanten, om zo ook aan hún belang te denken.’
Stip aan de horizon
Hoe ziet de toekomst eruit van H4 Lease en leasen in het algemeen? ‘Ik denk dat de behoefte aan flexibiliteit steeds groter zal worden, omdat mensen steeds meer toegepaste oplossingen zoeken. Dat zie je door de hele maatschappij. We betalen veel vaker voor het gebruik van iets, dan voor het bezit ervan. Met H4 Lease combineren we deze consumentenwens.
Eigenlijk zijn we een heel moderne leasemaatschappij. Je wilt bijvoorbeeld niet meer vastzitten aan lange contracten, of een bepaalde brandstof. Meerdere klanten willen soms juist traditioneel te werk gaan. Daarom bieden wij nog altijd het klassieke leasen aan. En naast dat én het kilometerleasen, kun je bij ons ook nog shortleasen. Vanaf een maand tot wat voor periode je maar wilt. Een maand en één dag? Een half jaar? Je zegt het maar. Ook daarin willen we oplossingen op maat bieden en onze klanten ontzorgen. We staan bekend om onze flexibiliteit, en wat ons betreft zit daar geen grens aan. We nodigen iedereen uit om onze service zélf te ervaren!’