Huidige vorm van leasen gaat eruit

De coronacrisis heeft voor veel bedrijven een enorme impact. Bedrijven worden verplicht om naar alternatieven te kijken in haar bedrijfsvoering. Zo ook op het gebied van mobiliteit. Met thuiswerken als de nieuwe norm en het digitale vergaderen is de noodzaak tot reizen een stuk minder geworden. 

‘’Veel bedrijven doen de leaseauto als standaard secundaire arbeidsvoorwaarde de deur uit.’’

De cijfers liegen er ook niet om. In de eerste 8 maanden van 2020 kochten de leasemaatschappijen 30.000 auto’s minder dan in diezelfde periode vorig jaar. (Grote) bedrijven passen ervoor om langlopende leasecontracten aan te gaan en gaan opzoek naar geschikte alternatieven. 

Een van die alternatieven is kilometerlease. Kilometerlease is een vorm van leasen waarbij het leasetarief groot en deels wordt bepaald door het daadwerkelijke gebruik van de auto. Vertalen we dit bijvoorbeeld naar de coronacrisis: meer thuiswerken en minder fysieke afspraken leidt tot minder gereden kilometers en dus een lager leasetarief voor de werkgever. Deze vorm van leasen is aantrekkelijk voor iedere onderneming en is branche onafhankelijk. Tom Huyskens van branchevereniging Bovag: ,,Als thuiswerken en digitaal vergaderen blijvend zijn, dan is het effect dat er minder woon-werkkilometers worden gereden, dat er minder zakelijke afspraken op locatie zijn en dus dat er minder behoefte is aan een auto van de zaak. Een leaseauto is nu vaak een secundaire arbeidsvoorwaarde die in de arbeidsovereenkomst staat. Wie nu een leaseauto heeft, raakt hem niet zomaar kwijt. Voor nieuwe contracten kan ik me voorstellen dat er naar andere oplossingen wordt gekeken.’’ Zo’n andere oplossing kan dus een andere contractvorm van zijn. 

Een ander alternatief is het mobiliteitsbudget. Maar is een mobiliteitsbudget dé oplossing van de veranderende zakelijke behoefte in mobiliteit? Nederland veranderd steeds meer in een deeleconomie, misschien wel noodgedwongen. Dit heeft invloed op het reisgedrag van medewerkers. Hierin staat een vraag centraal: bepalen de werknemers zelf het mobiliteitsaanbod of bepaal jij dat als werkgever? Wanneer men kiest voor de eerste optie dan spreekt men over een mobiliteitsbudget, nieuwe mobiliteit. 

Met een mobiliteitsbudget kunnen werknemers zelf bepalen hoe ze voor hun werk reizen, binnen de gestelde kaders van de werkgever. Opties zijn: het OV, een auto (lease-, prive- of deel-), een e-bike (zorgt daarbij ook voor vitale werknemers), een taxi of een scooter. Hierbij wordt een vast bedrag per maand afgesproken en mag de werknemers dit zelf uitgeven aan bovengenoemde vervoersmiddelen. 

Jan van Delft is voorzitter van de Vereniging Zakelijke Rijders en zei hier het volgende over: ,,Wij willen een mobiliteitsbudget voor zakelijk verkeer. Dat een werkgever bijvoorbeeld zegt: hier heb je €800,- per maand en daar moet je het mee doen. Dat moet fiscaal geregeld worden. Dan wordt een Nederlander slim. De ene keer zal hij de deelauto pakken, dan weer met het OV reizen of besluiten thuis te werken.’’ Daarnaast zegt van Delft dat de tijd van de ouderwetse leasecontracten sowieso voorbij is: ,,Er moet gekeken worden naar alternatieven.’’ Veel mensen werken niet eens de volledige vier jaar bij een werkgever, terwijl alle leasecontracten vaak voor vier of vijf jaar worden afgesloten.

De Bovag verwacht dan ook dat de leasemaatschappijen in Nederland met andere oplossingen zullen komen. ,,We zullen nieuwe producten zien.’’ Kilometerlease en een mobiliteitsbudget zijn daar een voorbeeld van. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *