De meest flexibele leasemaatschappij van Nederland

Een elektrische auto draadloos opladen

De elektrische auto verovert  steeds meer terrein op de Nederlandse wegen. De grotere automerken zetten steeds meer in op elektrisch rijden en de ontwikkelingen op accugebied staan niet stil. De automerken zijn ook steeds meer op zoek naar innovatieve manieren voor het opladen van de elektrische auto. Op dit moment is de stekker onlosmakelijk verbonden met de elektrische auto. Het zoeken naar een vrije (openbare) laadpaal is op dit moment nog geen probleem. Maar een auto draadloos opladen is voor de berijder een stuk makkelijker en inmiddels zijn hier ook oplossingen voor.
Inductieladen

Draadloos laden kan door middel van inductieladen. Bij inductieladen hoeft er niet meer te worden gewerkt met stekkers en snoeren. Het is een techniek die in de consumentenmarkt al wordt toegepast. Het beste voorbeeld vanuit de automarkt is het draadloos opladen van je telefoon in de auto. Je hebt geen USB snoeren meer nodig, je telefoon wordt draadloos opgeladen.

Inductieladen werkt door middel van magnetische velden. Het wordt ook de QI-technologie genoemd. Het oplaadsysteem bevat een spoel welke een magnetisch veld uitstraalt. De ontvanger beschikt over een zelfde spoel. Deze spoel absorbeert het elektromagnetisch veld en zorgt ervoor dat de accu weer wordt gevuld.

Inductieladen in de autowereld

Inductieladen is niet geheel vreemd voor de autowereld. Meerdere automerken zijn al aan het onderzoeken of deze technologie kan worden toegepast. Zo presenteerde Mitsubishi in 2013 een concept model die op deze techniek werkt. Dit was de Mitsubishi CA-MiEV. Ook Toyota heeft een test gedaan met Prius Plug-In Hybrides.

In Nederland zijn ook meerdere testen gedaan. Zo heeft de gemeente Utrecht anderhalf jaar een proef gedaan met een lijnbus. Deze bus werd op basis van een inductieplaat opgeladen via de bushalte op Utrecht Centraal. De gemeente Rotterdam heeft met meerdere partners een proef gedaan voor een openbare laadplek. Nederland staat dus niet stil in het onderzoek naar deze technologie voor de automarkt.

BMW

Dat het geen toekomstmuziek is, wordt aangetoond door BMW. BMW heeft namelijk mei 2018 het ‘BMW Wireless Charging geïntroduceerd’. Zij gaan dit laadsysteem vanaf juli 2018 ook daadwerkelijk in productie nemen. Het laadstation wordt de ‘Groundpad’ genoemd en onder de auto wordt een ‘Carpad’ geïnstalleerd. De techniek zal als eerst beschikbaar worden gemaakt voor de BMW 530e iPerformance.

Het systeem werkt eigenlijk heel simpel. Je installeert de ‘Groundpad’ op de door jou gewenste locatie. Dit kan op de oprijlaan zijn of in de garage. Je rijdt jouw BMW over de Groundpad en dan activeer je het laadsysteem. De auto zal dan automatisch gaan laden. Het systeem wordt automatisch uitgeschakeld op het moment dat de batterij volledig is gevuld. De laadsnelheid is nog niet hoog. Per uur komt er 3,2kW in de accu. Dit komt overeen met 1 fase laden op 16 Ampère. Het laadsysteem kan als optie worden meegenomen in de lease. De prijs voor de ‘Carpad’ is € 950,00 en voor de ‘Groundpad’ betaal je € 2.380,00.

Toekomst

Of inductieladen ook echt de toekomstige manier van laden wordt, is nog onduidelijk. Inductieladen staat pas aan het begin van haar ontwikkeling  maar het potentieel is absoluut aanwezig. Het is voor de eindgebruiker een stuk makkelijker te gebruiken. Je rijdt jouw auto over de inductieplaat en de auto wordt automatisch geladen. Er zijn gewoonweg minder handelingen nodig om het opladen van jouw elektrische auto te starten. Ook is het makkelijk in te passen in het straatbeeld. Parkeerplaatsen kunnen worden voorzien van een inductieplaat.

Natuurlijk zijn er ook uitdagingen op het gebied van inductieladen. Dit zijn er nog behoorlijk wat. Is de veiligheid gewaarborgd tijdens het laadproces? Wordt het laden universeel voor ieder merk? Hoe vinden de transactiekosten plaats? Bij een laadpaal kan dit nu makkelijk plaatsvinden doormiddel van een laadpas of laadtag. En zo zijn er nog meer vraagstukken waar een antwoord op moet komen.

Inductieladen biedt veel voordelen en wanneer we in de verre toekomst kijken kan deze innovatie verder worden ontwikkeld in bijvoorbeeld wegdelen, waardoor je al rijdend jouw elektrische auto kan opladen. Er zijn hiervoor al testen uitgevoerd maar de term ‘kinderschoenen’ is hier zelfs nog te prematuur voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *