Corona raakt ook auto van de zaak hard. Alternatieve mobiliteitsoplossingen worden steeds populairder.

Nu alles na de versoepelingen weer een beetje richting de oude situatie gaat is het moment daar om de balans op te maken. Vanaf maart vorig jaar is thuiswerken het motto geworden. De verwachting is dat de meeste werknemers ook na alle maatregelen minder frequent op kantoor zullen werken. Dit heeft consequenties voor de auto van de zaak. H4 Lease heeft verschillende leaseoplossing die deze fluctuatie in de mobiliteitsbehoefte perfect kunnen opvangen. Misschien is een deelauto of zelfs een e-bike voor u de beste oplossing, laat u adviseren.

Voor het eerst in jaren daalde vorig jaar het aantal zakelijke leaseauto’s naar 724.000. Een onderzoek bij meer dan twintig van de grootste werkgevers in Nederland wijst uit dat zij verwachten dat hun leasewagenpark de komende jaren nog verder zal inkrimpen. Er zal sneller naar alternatieven worden gekeken, zoals een deelauto.

Men gaat minder dagen op kantoor werken

In hetzelfde onderzoek gaven de 23 grote bedrijven hun visie over de toekomst van de zakelijke leaseauto. Voor de coronacrisis kwamen bij de meeste organisaties de medewerkers vier tot vijf keer per week naar kantoor. Zij verwachten dat na de coronamaatregelen dit gemiddeld twee tot drie keer per week zal zijn. Deze ontwikkeling heeft grote invloed op de kantoorruimtes zelf. Organisaties kijken steeds sneller naar een deeloplossing. Delen in een collectief met andere organisaties behoort vaak ook tot de mogelijkheden om de mobiliteitskosten nog verder te reduceren.

”H4 lease biedt naast het betalen per kilometer meerdere oplossingen als het gaat om deelmobiliteit.”

Het vele thuiswerken heeft volgens deze organisaties ook gevolgen voor hun eigen wagenpark. Rondvraag leert dat zij een daling verwachten tussen de 15% en de 40% van het aantal kilometers dat gereden wordt. Kilometerleasevan H4 lease is hier optimaal op afgestemd. De daling van het aantal kilometers dat gereden wordt leidt automatisch tot een vermindering in de leasekosten. Iedere fluctuatie in in het gebruik van uw wagenpark wordt zo automatisch ondervangen zodat u nooit betaalt voor iets waar u geen gebruik van maakt.

“Leaseauto steeds minder populair onder medewerkers zelf”

Minder kilometers heeft als gevolg dat wagenparken afgeschaald kunnen worden. Bij veel bedrijven is het motto; te weinig kilometers rijden geeft geen recht meer op een leaseauto. Door kilometerlease bij H4 Lease kan dit meer genuanceerd worden. Want met kilometerlease betaalt u nooit voor de niet gereden kilometers. Daarnaast zijn deelauto’s een extra bijdrage naar de ideale oplossing hiervoor. Uw medewerkers houden wel toegang tot een leaseauto, maar delen dezelfde auto met meerdere collega’s. Dit betekent voor u als werkgever dat u niet iedere maand de kosten heeft voor een vaste leaseauto. Zoals eerder benoemd kan een deelauto ook in een collectief geleased worden.

Onderzoek van de leasemarkt door VMS | Insight, het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek genoemd, onder ruim 500 organisaties en 3000 reizigers wijst uit dat het aantal zakelijke leaseauto’s vermoedelijk lager wordt. Er gaat minder gereden worden met leaseauto’s. Van gemiddeld vier dagen per week wordt dit in de nieuwe situatie vermoedelijk gemiddeld nog maar drie dagen per week. Ook het aantal leaseauto’s als gangbaar onderdeel in de arbeidsvoorwaarden zal lager worden.

Alleen een leaseauto als je die echt nodig hebt

Door de coronacrisis kijken bedrijven nu kritischer naar hun mobiliteitsbeleid. Op afstand werken wordt steeds meer de norm. Dit wordt gecombineerd met duurzame vormen van vervoer als er toch nog sprake is van reizen. 

Een elektrische auto is een goede manier van duurzaam vervoer. En als er door een medewerker te weinig kilometers worden gereden om een eigen leaseauto toe te kennen, is een duurzaam en goed alternatief de deelauto.

Organisaties willen de medewerkers laten kiezen tussen de auto, de fiets of de trein. Bijvoorbeeld als de medewerker niet thuis werkt, dan kan er per dag worden gekozen worden op welke manier de medewerker wil reizen. Zo wordt er ook gedacht over flexibel woon-werkverkeer, vrijheid in keuze en het inspireren tot duurzaam reisgedrag.

Uit het onderzoek blijkt ook dat kleinere bedrijven op termijn dit voorbeeld gaan volgen. De ervaring leert dat wat bij grotere organisaties begint, uiteindelijk ook in het MKB doorgevoerd wordt. Dus ook in het beheer van het wagenpark.

Heeft u over bovenstaande nog vragen, neem dan gerust contact op met een van onze leaseadviseurs. Zij kijken graag samen met u naar wat voor u de beste en meest duurzame mobiliteitsoplossing is. 

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *