Bijtelling in 2019, we maken het niet makkelijker.

De belastingdienst heeft de slogan, leuker kunnen wij het niet maken, wel makkelijker. Deze vlieger gaat helaas niet op voor de bijtelling in 2019.

Wanneer jij vanuit jouw werkgever een leaseauto ter beschikking krijgt gesteld, mag je privé rijden. Wanneer je daarvoor kiest moet je bijtelling betalen. Waar je in het verleden nog een overvloed had aan verschillende bijtellingspercentages is dit in 2017 vereenvoudigd naar 2 bijtellingspercentages. Alle volledige elektrische auto’s hebben een  verlaagde bijtelling van 4% en alle overige auto’s ( diesel, benzine, hybride en gas) hebben het normaal percentage van 22%. Dit is een makkelijk en duidelijk overzicht.

Vanuit de gedachte om elektrisch rijden te stimuleren is dit een maatregel die iedereen begrijpt. Steeds meer automerken brengen elektrische modellen op de markt die op het gebied van actieradius heel interessant zijn voor jou als leaserijder. En als jij dan ook nog eens 4% bijtelling mag betalen over de catalogusprijs, ben je voordelig uit. Alleen in 2019 zal er wijziging gaan plaatsvinden voor de elektrische auto.


4% bijtelling in 2019

In 2019 blijven de 2 bijtellingspercentages nog steeds bestaan. Alleen bij de elektrische auto wordt er wel maximum gesteld aan de 4% bijtelling. Dit maximum wordt toegekend aan de catalogusprijs. Tot € 50.000,00 van de catalogusprijs betaal je nog steeds 4% bijtelling. Over het meerdere van de catalogusprijs betaal jij in 2019 het normale bijtellingspercentage 22% bijtelling.

Laten wij de als voorbeeld een Tesla Model S nemen met een catalogusprijs van € 83.000,00. In 2018 betaal je over de volledige fiscale waarde 4% bijtelling. Dit houdt in dat de bruto bijtelling voor deze auto € 276,00 in de maand is. In 2019 betaal je 4% bijtelling over de eerste € 50.000,00. Over de resterende € 33.000,00 betaal jij 22% bijtelling. De bruto bijtelling voor deze auto is € 771,00. Als je dit weer zou doorrekenen naar een volledig bijtellingspercentage betaal je dus in 2019 een bijtellingspercentage van 11,14% voor een Tesla Model S.

Uiteindelijk blijven alle elektrische auto’s qua bijtelling nog steeds interessant maar de modellen met een catalogusprijs onder de € 50.000,00 zullen steeds gewilder worden onder de leaserijder. In 2019 is er voldoende keus in Dit segment. Zo komt Tesla met de Model 3, is er de Hyundai Kona, de Nissan Leaf, Renault Zoe en de Full Electric Mini, om zo maar een paar modellen te benoemen.

Het hogere segment biedt ook voldoende keus en de bijtelling is nog altijd een stuk interessanter dan een auto met dezelfde catalogusprijs maar dan op fossiele brandstof. Jij betaalt voor een auto op fossiele brandstof bijna het dubbele ten opzichte van een volledige elektrische auto.

De nieuwe regels gelden alleen voor de auto’s die op naam worden gezet vanaf 01.01.2019. Alle auto’s die voor deze datum op naam zijn gezet, houden het huidig bijtellingspercentage. Dit bijtellingspercentage geld voor een periode van 5 jaar vanaf de datum van de eerste tenaamstelling.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *